گوگل ریویو چیست؟ چگونه در گوگل کامنت بگذاریم؟


حسام 26 دی 1402 دقیقه مطالعه
گوگل ریویو چیست؟ چگونه در گوگل کامنت بگذاریم؟
سرفصل‌های مقاله نمایش

قسمت اول: مفهوم گوگل ریویو

گوگل ریویو چیست و چرا اهمیت دارد؟

تصور کنید در خیابان های یک شهر جدید قدم می زنید و به دنبال یک کافه، رستوران یا سوپرمارکت می گردید. در چنین شرایطی، اکثر ما دست به دامن گوگل و گوگل مپ می شویم. رستوران های نزدیک را جستجو می کنیم. ممکن است نام غذایی که هوس کرده ایم را تایپ کنیم تا گوگل نزدیکترین و بهترین رستوران را به ما معرفی کند.

معمولا گوگل بر اساس موقعیت جغرافیایی چند رستوران را پیشنهاد می کند و اگر فیلترها را بر اساس امتیازات و نظرات مثبت سایر مشتریان تنظیم کنید، احتمالا برخی از بهترین رستوران های شهر را پیدا خواهید کرد. تمام این امکانات بر مبنای اطلاعات و نظر سایر کاربران گوگل ریویو است که قبلا از یک کسب و کار بازدید کرده اند.

گوگل ریویو و نظراتی که در گوگل مپ ثبت می شوند، هم برای صاحبان کسب و کار و هم مشتریان اهمیت دارند. افراد برای درک بهتر از تجربه واقعی مشتریان یک کسب و کار و دریافت اطلاعات کلی از خدماتی که یک کسب و کار ارائه می دهد، نظرات آنلاین را می خوانند.

اگر نظرات مثبتی در خصوص یک کسب و کار محلی ثبت شده باشد، سایر افراد نیز به آن مراجعه می کنند. اگر نظرات منفی باشند، به احتمال زیاد کسب و کار مشتریان آتی خود را نیز از دست خواهد داد. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا مکانیزم عملکرد گوگل ریویو و ویژگی های اصلی آن را مرور کنیم و در نهایت، به رایج ترین پرسش ها در خصوص این امکان کلیدی گوگل پاسخ دهیم.

گوگل ریویو چگونه کار می کند؟

تمام تاکتیک های موفق دیجیتال مارکتینگ بر الگوریتم سئو محلی گوگل استوار هستند. هر چقدر تعداد نظرات یک کسب و کار بیشتر باشد، احتمال آنکه به عنوان نتیجه جستجو برای یک کلمه کلیدی یا برندی خاص توسط گوگل معرفی شود بالاتر خواهد بود.

گوگل ریویو کسب و کارهای مرتبط با عبارت جستجوی شده کاربر را به صورت یک لیست نمایش می دهد. هرچه رتبه بندی شما در این لیست بالاتر باشد، احتمال موفقیتتان در جذب مشتریان نیز بیشتر خواهد بود. برای کسب این رتبه بندی بالا، مجموعه ای از عوامل دخیل هستند؛ از جمله: تعداد نظراتی که برایتان ثبت شده است، فاصله جغرافیایی تقریبی کاربر با کسب و کار شما و متوسط امتیازاتی که از کاربران دریافت کرده اید.

بدین ترتیب، بهینه کردن پروفایل گوگل مای بیزینس و نظرات گوگل به شما کمک می کند تا رتبه بندی کسب و کارتان را در جستجو ها و گوگل مپ بهبود ببخشید. برای کسب رتبه بالا در گوگل مپ، شما به عنوان صاحب کسب و کار باید یک روند استاندارد برای مدیریت و پاسخگویی به نظرات گوگل ریویو داشته باشید.

گوگل ریویو کجا ظاهر می‌شود؟

گوگل ریویو های مرتبط با کسب و کار شما، در داشبورد پروفایل  گوگل مای بیزینس (Google My Business) به نمایش در می آیند. سیستم رتبه بندی گوگل نیز می تواند این اطلاعات را در بخش های مختلفی به نمایش بگذارد؛ از جمله:

۱- نتایج جستجوی محلی گوگل:

تصور کنید صاحب یک کسب و کار پیتزا فروشی هستید. اگر کسی در نزدیکی شما عبارت بهترین پیتزا فروشی نزدیک من یا پیتزا فروشی را سرچ کند، به استناد اطلاعاتی که بر روی گوگل مای بیزینس پروفایل شما وجود دارد، گوگل کسب و کار شما را به او معرفی می کند.

گوگل ریویو چیست

۲- گوگل مپ:

اگر کسی به طور مستقیم نام پیتزا فروشی شما را در گوگل سرچ کند، گوگل مپ باز هم به استناد اطلاعاتی که در بخش پروفایل گوگل مای بیزینس قرار دارد، اطلاعات مرتبط با کسب و کارتان (از جمله رتبه بندی، نظرات کاربران و غیره) را نمایش خواهد داد.

چگونه در گوگل کامنت بگذاریم

گوگل ریویو چه مزایایی دارد؟

گوگل پرکاربردترین و قابل اعتماد ترین موتور جستجو در دنیاست. بسیاری از ما از گوگل برای پیدا کردن آدرس استفاده می کنیم و پیشنهادهایش برای کسب و کارهای مختلف را قابل اعتماد می دانیم. زمانی که به دنبال یک آرایشگاه یا رستوران هستیم، با مرور نظرات کاربران گوگل می توانیم دید واقع بینانه تری از شیوه خدمت رسانی آن کسب و کار داشته باشیم.

بدون شک، گوگل ریویو برای کسب و کارها نیز اهمیت دارد. آنها بخش مهمی از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ و حضور آنلاین خود در فضای وب را بر اساس بازخوردی که از الگوریتم های گوگل می گیرند، پایه ریزی می کنند.

یکی از مهم ترین مزیت های گوگل ریویو، کمک به بهتر دیده شدن کسب و کارهای محلی است. به همین خاطر است که کسب آگاهی از شیوه راه اندازی و بهینه سازی پروفایل گوگل مای بیزینس برای بهبود سئو محلی برای بسیاری از کسب و کارها، اهمیت پیدا می کند. به عنوان مثال:

  • تصاویر زیبا، جالب و استانداردی را برای عکس پروفایل کسب و کارتان انتخاب کنید. اگر کسب و کار شما لوگوی مشخصی دارد، حتما از آن در عکس پروفایل کسب و کارتان استفاده کنید.
  • حتما دسته بندی های مرتبط با کسب و کارتان را انتخاب کنید. مثلا اگر صاحب پیتزا فروشی هستید، حتما دسته رستوران ها و کافه ها را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. این کار به موتور جستجو بسیار کمک میکند.
  • اطلاعات مرتبط با کسب و کارتان، مانند توضیحاتی در خصوص خدماتی که ارائه میدهید، شماره‌های تماس، آدرس دقیق، آدرس وب سایت، ساعت های کاری و موارد مشابه را کامل کنید.
  • همچنین توجه داشته باشید که ارسال پیام و گفتگو آنلاین با مشتریان یکی از امکانات بسیار عالی گوگل مای بیزینس است که در حال حاضر در برخی از کشورها فعال می باشد. برای استفاده از این امکان، شما باید شماره تلفن خود را وارد کرده و گزینه Click-to-message را فعال سازید.

با در نظر گرفتن ویژگی های فوق، اهمیت امکانات و مزایای اصلی گوگل ریویو برای کسب و کارتان بهتر قابل درک است. مهم ترین مزایای این پلتفرم برای کسب و کارها عبارت است از:

  • افزایش اعتماد مشتریان به برند
  • افزایش ترافیک آنلاین
  • هدایت ترافیک ارگانیک با SEO محلی
  • دریافت نظرات کلیدی و سازنده برای کسب و کار
  • بهبود نرخ تبدیل در صفحات لندینگ
  • افزایش فروش

این مزایا برای هر نوع کسب‌وکاری عالی است، اما به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچکی که می‌خواهند مشتریان جدید را سریع‌تر جذب کنند.

بهبود سئو محلی

چگونه در گوگل کامنت بگذاریم

موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، تلاش می کنند مرتبط ترین کسب و کارها را در جستجوهای محلی لیست کنند. برای این کار، اکثر موتورهای جستجو فعالیت برند شما را بررسی کرده و ارزش قابل قبولی را برای نظرات و فیدبک های کاربران و مشتریان قبلی شما در نظر می گیرد.

نتلر (Neteller) چیست؟ معرفی ۷ جایگزین نتلر
پیشنهاد مطالعه

نظرات گوگل به موتورهای جستجو کمک می کنند تا بهترین کسب و کار را به کاربران معرفی کنند. برندهایی که نظرات بهتری دریافت کرده باشند، از طرف گوگل تشویق شده و رتبه بالایی را کسب می کنند.

به شکل مشابه، نظرات گوگل ریویو نیز به کاربران کمک میکنند تا در خصوص انتخاب یک برند یا مغازه، بهتر تصمیم گیری کنند. برای آنکه بتوانید در این فرایند موفق باشید، باید تعداد نظرات مثبتی که دریافت می کنید، از رقیبانتان بیشتر باشد.

فراموش نکنید که چیزی نزدیک به 87 درصد از مردم، زمانی که در خصوص یک کسب و کار محلی جستجو می کنند، نظرات آنلاین را مطالعه می کنند. بنابراین، نادیده انگاشتن اهمیت گوگل ریویو، می تواند شانس موفقیت برند و بهبود سئو آن را کاهش دهد.

چگونه گوگل ریویو در رتبه‌بندی کسب و کارتان تاثیرگذار است؟

گوگل ریویو می تواند در رتبه بندی کسب و کارتان معجزه کنند. الگوریتم گوگل به گونه ای طراحی شده است تا مرتبط ترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهید. برای نیل به این مقصود، گوگل اعتماد زیادی به کاربران خود دارد. اگر یکی از کاربران به کسب و کار شما یک ستاره بدهد یا با انتخاب پنج ستاره آن را بهترین پیتزا فروشی شهر معرفی کند، الگوریتم گوگل به این نظر اعتماد می کند.

کلید موفقیت در این شرایط، تعداد زیادی از نظرات است. هرچه تعداد افرادی که شما را یک کسب و کار موفق معرفی می کنند بیشتر باشد، احتمال بهبود رتبه بندی شما در نظرات گوگل نیز افزایش می یابد.

قسمت دوم: دریافت گوگل ریویو

تنظیم اکانت Google My Business

برای آنکه بتوانید نظرات کاربران در خصوص کسب و کارتان را در گوگل ریویو ثبت کنید، باید در ابتدا یک حساب بیزینس گوگل داشته باشید. حساب بیزینس گوگل یک ابزار مجانی است و شما می توانید آن را در کسری از ثانیه برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

برای این کار، کافی است نام کسب و کارتان را در گوگل مپ یا نوار جستجوی گوگل، سرچ کنید. در صورتی که کسب و کار شما از قبل در گوگل فهرست شده است اما کسی مالکیت آن را تایید نکرده، می توانید با استفاده از راهنمایی های گوگل خود را به عنوان صاحب کسب و کار معرفی کنید.

پس از ورود به اکانت بیزینس گوگل، به داشبورد مخصوص به کسب کار بروید و تمام اطلاعات ضروری و اولیه، شامل اطلاعات تماس، عکس ها و منطقه خدمات دهی را وارد کنید. اگر لیست کسب و کار گوگل ندارید، می توانید آن را به صورت مجانی از طریق اکانت بیزینس گوگل ایجاد کنید.

نکته: امکان ویرایش و به روز رسانی اطلاعات در هر زمان وجود دارد.

بهینه‌سازی اکانت گوگل مای بیزنس (GMB)

برای بهینه سازی اکانت بیزینس گوگل و لیست کسب و کارها، باید به صورت مداوم آن را به روز رسانی کنید. اگر در ساعت‌های خدمات‌رسانی شما تغییری صورت گرفته، آن را بلافاصله به اطلاعات کسب و کار اضافه کنید. اگر در روزهایی خاص کسب و کارتان تعطیل است یا قصد دارید حتی برای چند ساعت در طول روز کسب و کارتان را ببندید، حتما آن را در اطلاعات گوگل وارد کنید.

این کار از هدر رفتن زمان مشتریانتان جلوگیری می کند و نشان می دهد که شما به زمان آنها احترام می گذارید.

راهنمایی مشتریان برای نوشتن گوگل ریویو

یک راه دیگر برای بهبود رتبه بندی شما در نتایج گوگل ریویو، آموزش مشتریانتان برای ثبت نظرات گوگل ریویو است. این نکته را مد نظر داشته باشید که اکثر مشتریان شما، احتمالا نمی دانند که چگونه باید نظرات خود را در گوگل ریویو ثبت کنند. شما می توانید این فرایند را به آنها آموزش دهید و از آنها بخواهید که نظراتشان را در خصوص کسب و کارتان در گوگل ثبت کنند.

شما می توانید برای این کار، آنها را به برنامه گوگل مپ هدایت کنید. این نکته را در نظر داشته  باشید که مشتریان شما برای آنکه بتوانند نظراتشان را در گوگل ریویو ثبت کنند به یک اکانت گوگل نیاز خواهند داشت. شما می توانید از توضیحات زیر برای آموزش مشتریان خود استفاده کنید.

نوشتن نظر در گوگل ریویو از طریق مرورگر (دسکتاپ یا موبایل):

  • وارد اکانت جیمیل خود شده و سپس صفحه کسب و کار مد نظرتان را جستجو کنید (در اینجا می توانید توضیح دهید که کاربران باید کسب و کار شما را جستجو کنند).
  • به بخش نظرات بروید. این بخش در کنار بخش امتیاز دهی با کمک ستاره ها در نتایج جستجو قرار دارد. معمولا این بخش در زیر نام کسب و کار ظاهر می شود. روی عبارت “Write a review” کلیک کنید.
  • در خصوص تجربه خود و خدماتی که از کسب و کار دریافت کرده اید چند خط توضیح بنویسید. سپس با انتخاب تعداد ستاره های مد نظرتان، به کسب و کار امتیاز بدهید. در نهایت نیز با کلیک بر روی گزینه Post نظر خود را ثبت کنید.

ثبت گوگل ریویو در اپلیکیشن گوگل مپ از طریق موبایل

  • وارد اپلیکیشن گوگل مپ در تلفن همراه خود شوید و نام کسب و کار را سرچ کنید.
  • اپلیکیشن یک بنر کوچک در پایین صفحه را به نمایش میگذارد که با کلیک بر روی آن، لیست کامل نتایج جستجو را مشاهده خواهید کرد.
  • لیست را با دقت بررسی کنید و گزینه Review را پیدا کنید. در بخش انتهایی مربوط به ریویو، پنج ستاره تو خالی را مشاهده خواهید کرد. در بخش فوقانی این ستاره ها، تصویر پروفایل خودتان در گوگل را خواهید دید. با کلیک کردن بر روی ستاره ها، می توانید امتیاز خودتان را به کسب و کار ثبت کنید. پنج ستاره امتیازی است که کسب و کارهای برتر دریافت می کنند و یک ستاره، امتیازی است که در صورت عدم رضایت به یک کسب و کار می توانید بدهید.
  • با انتخاب تعداد ستاره ها، یک بخش برای توضیحات برایتان باز می شود. در این بخش تجربه خود را با چند جمله توضیح دهید. با کلیک بر روی گزینه Post نظر شما ثبت خواهد شد.

شما حتی می توانید برای صرفه جویی در زمان، این مراحل را به صورت یک ویدیوی آموزش کوتاه ضبط کرده و در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

آیا می توان بدون داشتن اکانت گوگل گوگل ریویو نوشت؟

اگر می‌خواهید برای کسب‌وکاری نظر بدهید، به یک اکانت جیمیل نیاز دارید.

پیش از این، با خط‌مشی +Google، ریویوهای ناشناس مجاز بود. اما به نظر می رسد که این ریویو بیشتر از اینکه مفید باشد، آسیب می رساند؛ زیرا کسب و کارها و کاربران نمی توانند بدانند که آیا این بررسی از سوی یک مشتری واقعی آمده یا جعلی است. و ریویوهای جعلی به هدف و فایده اصلی ریویوها (قابل اعتماد بودن) آسیب می‌رساند.

به همین دلیل است که گوگل خط‌مشی‌ها را به سطح بسیار بالاتری رساند و هرکسی که می‌خواهد هر کسب‌وکاری را بررسی کند باید اکانت Google داشته باشد.

۳ قدم برای دریافت گوگل ریویوی بیشتر

هر یک ریویویی که از مشتریان خود در گوگل ریویو دریافت می کنید، یک امتیاز برای بهبود رتبه بندی و اعتبار انلاین‌تان است. بنابراین باید تا جای ممکن، مشتریان را ترغیب به نوشتن نظرشان کنید. چند راه برای این امر وجود دارد که مهم ترین آنها را در ادامه مرور خواهیم کرد:

۱- از مشتریان خود مستقیما بخواهید که برایتان نظراتشان را بنویسند:

مشتریان خرسند شما قطعا حاضر هستند تجربه مثبتشان از کسب و کارتان را ثبت کنند، کافی است از آنها بخواهید! با لحنی دوستانه و صادقانه از آنها در شبکه های اجتماعی، یک ایمیل یا از طریق امور مشتریان بخواهید که برایتان نظر مثبتشان را، حتی اگر خیلی کوتاه باشد، ثبت کنند.

مشتریان خرسند بیشتر  = نظرات مثبت بیشتر +  فروش بیشتر

آموزش حذف نظرات در گوگل مپ در ۴ دقیقه!
پیشنهاد مطالعه

۲- تشکر از مشتریانی که نظراتشان را برایتان ثبت کرده‌اند:

همیشه از مشتریان تان برای ثبت نظرشان و زمانی که برای این کار گذاشته‌اند، تشکر کنید. این کار ضمن ایجاد یک احساس مثبت در آنها به ایجاد یک رابطه متقابل ایده ال و افزایش وفاداری شان نیز کمک خواهد کرد.

۳- لینک گوگل ریویو را برای مشتریان‌تان ارسال کنید:

یکی از بهترین روش ها برای دریافت نظرات بیشتر، ساخت یک لینک گوگل ریویو و ارسال آن برای مشتریان است. شما می توانید این لینک را در صفحه های آنلاین و اکانت های کسب و کارتان در فضای مجازی نیز به اشتراک بگذارید. این لینک فرایند نگارش نظر را برای کاربران تسهیل می کند و احتمال دریافت نظرات بیشتر را نیز افزایش می دهد.

برای ایجاد چنین لینکی کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد لینک Google Place ID شوید
  2. در قسمت “Enter a location” نام کسب و کار خود را بنویسید
  3. در لیست کشویی مربوطه، نام کسب و کارتان ظاهر خواهد شد. روی آن کلیک کنید
  4. Place ID مد نظرتان روی صفحه ظاهر خواهد شد. آن را کپی کرده و به انتهای لینک زیر اضافه کنید: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
  5. شما می توانید با ابزارهای کوتاه کننده لینک رایگان، مانند زایا این عبارت را کوتاه کنید تا به اشتراک گذاری آن نیز راحت تر باشد.

علاوه بر این، می توانید لینک و یک دکمه ثبت ریویو به وب سایت خود اضافه کنید.

ایمیل گوگل ریویو + قالب پیامک

شما می توانید از مثال های زیر نیز به عنوان قالبی برای ارسال ایمیل و درخواست ثبت نظر استفاده کنید

مثال اول:

مشتری عزیز از خرید شما تشکر می کنیم. دوست داریم در خصوص تجربه شما و استفاده از خدمات (نام برند) بیشتر بشنویم. نظرات شما به ما کمک می کند تا بهترین خدمات را به مشتریانمان ارائه دهیم. کافی است برای ثبت نظرات خود، به این لینک مراجعه کنید.

با تشکر

مثال دوم:

سلام (نام مشتری)! لطفا چند دقیقه وقت بگذارید و از تجربه خرید خود از برند (نام برند) در این لینک برای ما بنویسید. با تشکر!

مثال های مشابه دیگری نیز در اینترنت وجود دارد که می توانید از آنها الهام بگیرید. سعی کنید متن را تا جای ممکن ساده نگه دارید و از راه های ارتباطی موثر (مانند ایمیل یا پیامک) استفاده کنید.

چه تعداد گوگل ریویو نیاز دارید؟

هرچقدر تعداد نظراتی که کاربران برای شما در گوگل ریویو ثبت می کنند بیشتر باشد، بهتر است. در واقع هیچ حد نصابی برای نظرات ثبت شده در گوگل ریویو وجود ندارد. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که تعداد متوسط نظرات، به صنعت یا حوزه فعالیت شما نیز بستگی دارد. در برخی از صنایع، معمولا تعداد نظرات کمتر است. برای درک بهتر این موضوع، می تواند تعداد نظرات ثبت شده در گوگل ریویو برای برند های رقیب و مشابه را بررسی کنید.

قسمت سوم: مدیریت گوگل ریویوها

چگونه گوگل ریویوها را مدیریت کنیم؟

گوگل ریویو  کسب و کارتان را حتما به صورت روزانه بررسی کنید. بدین ترتیب، اعتماد کاربران را جلب خواهید کرد و هیچ نظر منفی برای مدت زمان طولانی بی جواب روی پروفایلتان باقی نخواهد ماند. همچنین سعی کنید استراتژی مناسبی برای پاسخگویی به انتقادات و نظرات منفی داشته باشید. برای مدیریت بهینه نظرات گوگل ریویو، ما در ادامه چند نکته کلیدی را مرور خواهیم کرد.

تجربه کسب و کارهای موفق نشان داده است که پاسخگویی به نظر کاربران و تشکر کردن از آنها بابت نگارش نظر، می تواند ارزش برند را افزایش داده و روابط موثری میان مشتریان و برند ایجاد کنند.

با این حال همه ما می دانیم پاسخ دادن به نظرات منفی در گوگل ریویو زمان بر است اما این زمان، یک سرمایه گذاری ایده آل برای حسن شهرت برند و یکی از اصول اساسی مدیریت کسب و کارهای دیجیتال است. نادیده گرفتن کامنت های منفی یا انتقادات اشتباه بزرگی است که خیلی زود به تهدیدی جدی برای کسب و کارتان تبدیل خواهد شد! برای مدیریت صحیح چنین شرایطی، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • ابتدا نظرات را به صورت داخلی بررسی و ارزیابی کنید.
  • پاسخ مناسب خود را برای نظرات آماده کنید.
  • به صورت عمومی به نظرات پاسخ دهید. اجازه ندهید نظر منفی بیش از یک روز بدون پاسخ در پروفایل گوگل مای بیزینس شما باقی بماند.
  • مشتری ناراضی خود را دعوت کنید تا از طریق سایر روش های ارتباطی (مانند تلفن، ایمیل یا چت مستقیم) و ترجیحا در یک فضای خصوصی شکایت خود را پیگیری کند.
  • در مورد اشتباه یا مشکل به وجود آمده شفاف سازی کنید و توضیحات صادقانه ارائه دهید.
  • در صورتی که جزئیات شرایط و مشکل به وجود آمده برایتان روشن نیست، از مشتری سوال کنید. مثلا اگر به یاد ندارید مشتری چه زمانی به کسب و کار شما مراجعه کرده است، از او تاریخ دقیق را بپرسید.
  • سعی کنید با ارائه یک راه حل و توضیح این که چگونه قصد دارید برای مشتریان جبران کنید، مشکل را برطرف کنید.
  • سعی کنید از نام خودتان و مشتری در پیام استفاده کنید و تا جای ممکن آن را شخصی سازی کنید تا سایرین بدانند خود شما به طور مشخص به این کامنت پاسخ داده اید و آن را از تمپلیت دیگری کپی نکرده اید.
  • پس از برطرف کردن مشکل از مشتری خود بخواهید نظرش را به روز رسانی کرده یا حتی نظر منفی را اگر مایل است، پاک کنید. هیچ گاه مکالماتی از این قبیل را ناتمام باقی نگذارید.

برای پاسخگویی به نظرات نیز بهتر است قورباغه خود را قورت دهید و فرایند را با پاسخ دهی به نظرات یک ستاره آغاز کنید. معمولا ۸۰٪ از این نظرات تنها حاوی متن هستند و این فرصت ایده آلی برای آغاز یک مکالمه و حل مشکل است. این کامنت ها همچنین فیدبکی ایده آل برای کسب و کارتان محسوب می شوند و می توانند مشکلات موجود را بهتر نمایش دهند.

گاهی این قبیل نظرات مغرضانه هستند و توسط سایر رقیبان شما با هدف تخریب کسب و کار و وجهه اجتماعی آن نگارش می شوند. به همین خاطر است که بررسی این نظرات در قدم اول اهمیت دارد. در صورتی که نظرات مغرضانه باشند یا با قوانین گوگل مغایرت داشته باشند، می توانید با علامت گذاری و گزارش آنها از تیم پشتیبانی گوگل برای حذفشان کمک بخواهید.

البته توجه داشته باشید که فرایند ریپورت کردن کامنت های مخرب و غیر قابل قبول، طولانی و خسته کننده است. همچنین هیچ تضمینی از سمت تیم پشتیبانی گوگل وجود ندارد که به گزارش شما توجه کرده و نظر را حتما حذف کند. در هر صورت، امتحان کردن این فرایند هیچ ضرری ندارد.

چگونه گوگل ریویوها را در وب سایت خود قرار دهیم؟

شما می توانید با کمک پلتفرم EmbedReveiws گوگل ریویو را به صورت مستقیم در وب سایت خود نمایش دهید. برای این کار کافی است:

  1. یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید.
  2. گوگل را به عنوان منبع معرفی کنید تا اطلاعات موقعیت کسب و کارتان از طریق پروفایل گوگل مای بیزینس منتقل شود.
  3. کدی که در اختیارتان قرار داده می شود را کپی کرده و آن را در بدنه وب سایت خود قرار دهید.
  4. شما می توانید نظرات را به صورت یک نوار باریک در کنار صفحه وب سایت خود نمایش دهید یا آن ها را در صفحه مربوط به محصولات اضافه کنید.

در اینجا ویجت نظرات گوگل اینطور به نظر می رسد:

گوگل ریویو چیست

و در اینجا بخش های اصلی موجود در این صفحه آمده است:

  • بخش لوگو و توضیحات شرکت
  • یک دکمه بازبینی بگذارید که یک فرم را راه‌اندازی کند
  • داده های رتبه بندی ستاره
  • تعداد ریویوها
  • فیلتر ریویوها بر اساس منبع
  • نمای جدول بررسی‌ها با اطلاعات ثبت کننده ریویو، تاریخ، منبع لوگو

همانطور که می بینید، داشتن یک صفحه ریویوی اختصاصی یک مقصد عالی برای نمایش ریویوها از منابع مختلف است. به مشتریان اجازه دهید تا خودشان تصمیم بگیرند و در نهایت از آن برای ارسال بازخورد، مستقیماً در صفحات رسانه های اجتماعی یا از طریق فرم ها استفاده کنند.

روش اسمز معکوس تصفیه آب چیست؟
پیشنهاد مطالعه

چگونه نظرات را در صفحه Google My Business مخفی کنیم؟

متأسفانه، شما نمی توانید.

برخلاف فیس‌بوک، ریویو را نمی‌توان خاموش کرد و برای همه در صفحه پروفایل شرکت در «Google My Business» قابل مشاهده است.

همه ما می دانیم که چگونه نظرات منفی در گوگل می تواند به طور شگفت انگیزی برای شهرت کسب و کار شما مضر باشد.

بهترین راه برای تحت کنترل گرفتن بازخورد منفی؟

هنگامی که برای اولین بار در مورد آن از مشتریان شنیدید، به سرعت پاسخ دهید. این تنها راهی است که می توانید بازخورد منفی را به یک تجربه مثبت و یک پایگاه مشتری وفادار برای مشتریان فعلی و آینده تبدیل کنید.

با نظرات منفی گوگل ریویو چه کنیم؟

هر کسب و کاری ممکن است تعدادی نظر منفی دریافت کند. نظرات منفی می توانند به شهرت کسب و کار شما آسیب وارد کنند. بنابراین مدیریت آنها اهمیت زیادی پیدا می کند. برای مدیریت این نظرات، هیچگاه آنها را نادیده نگیرید! شما باید به تمام نظراتی که در خصوص کسب و کارتان ثبت می شوند، پاسخ دهید. پاسخ به نظرات منفی حساسیت بیشتری دارد و بهتر است نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

سریع پاسخ دهید:

اجازه ندهید نظرات منفی برای مدت زمان طولانی بدون پاسخ بمانند. پیش از پاسخ دادن، نظر کاربر را به دقت بخوانید و سعی کنید یک پاسخ مثبت و سازنده به فیدبک منفی او بدهید.

با دقت پاسخ دهید:

با لحنی صمیمی و شخصی پاسخ نظر منفی را بدهید. اسم کاربر را در پاسخ خود بیاورید و نوع کالا یا خدماتی که از شما دریافت کرده اند را نیز ذکر کنید. هیچ گاه پاسخ به یک نظر منفی را به یک جنگ یا جدل تبدیل نکنید. از کاربر بابت فیدبک و زمانی که برای نگارش آن صرف کرده است، تشکر کنید. همچنین به خاطر تجربه منفی از او عذر خواهی کنید. این کار باعث می شود بتوانید اعتماد سایر مشتریان را جلب کنید.

مکالمه را به فضای آفلاین انتقال دهید:

از کاربر بخواهید با شما از طریق امور پشتیبانی از مشتری و یا خطوط تماس و حتی ایمیل، ارتباط برقرار کند. با انتقال این مکالمه به جایی خارج از پلتفرم گوگل ریویو، بهتر می توانید شرایط را کنترل کنید. این کار همچنین به سایرین نشان می دهد که برای مشتریان خود، ارزش قائل هستید. همچنین جبران تجربه بد گاهی می تواند مشتریان ناراضی را به مشتریانی وفادار برای برندتان تبدیل کند.

یک راه حل پیشنهاد کنید:

کامنت منفی مشتریان نشان دهنده عدم رضایت آنها از خدمات و کالای دریافتی است. در کنار پاسخ دادن به نظرات منفی، شما همچنین باید یک راه حل برای بهبود شرایط پیشنهاد کنید (مثل تخفیف یا جبران خدمات منفی گذشته).

شیوه پاسخگویی شما به نظرات گوگل ریویو، می تواند به بهبود شرایط و یا نابودی یک برند کمک کند. اگر در این پاسخ دهی خوب عمل کنید، اعتماد سایر مشتریان بالقوه را جلب خواهید کرد. در غیر این صورت، باید منتظر عواقب منفی بیشتری باشید.

چگونه نظرات منفی گوگل ریویو را حذف کنیم؟

گوگل ریویو می تواند به راحتی یک کسب و کار را نابود سازد یا راه را برای موفقیتش، هموار کند. متاسفانه بسیاری از رقیبان با نظرات جعلی تلاش دارند تا وجهه کسب و کار شما را تخریب کنند. در این صورت، تیم پشتیبانی گوگل امکان پاک کردن نظرات منفی را فراهم کرده است. برای این کار باید:

۱- وارد صفحه گوگل مای بیزینس شوید.

۲- به بخش Reviews بروید.

۳- کامنتی که قصد گزارش و حذف آن را دارید پیدا کنید. سپس روی گزینه سه نقطه در سمت راست و بالای نظر کلیک کنید.

۴- گزینه Flag as inappropriate را انتخاب کنید.

۵- با این کار یک پنجره برایتان باز می شود که عبارت Report review در آن نوشته شده است. باید در این بخش با یک توضیح کوتاه، علت علامت گذاری و گزارش کامنت را مشخص کنید. پس از نگارش متن، گزینه Continue را انتخاب کنید.

۶- با این کار یک صفحه دیگر برایتان باز می شود که بر روی آن عبارت What’s wrong with this review نوشته شده است. در این بخش نیز باید دلیل گزارش کردن کامنت را مشخص کنید. به طور خاص، این کامنت کدام یک از قوانین گوگل را نقض می کند؟

۷- در نهایت، گزینه Report را انتخاب و گزارش خود را ثبت کنید.

تیم پشتیبانی گوگل پس از بررسی درخواست شما، از طریق ایمیل نتیجه را به شما گزارش خواهد داد.

مطالعه بیشتر: حذف نظرات در گوگل مپ

چگونه یک مشتری می‌تواند گوگل ریویو خود را ادیت یا حذف کند؟

به غیر از تیم پشتیبانی گوگل، کاربران نیز می توانند نظرات خود را هر زمان که بخواهند از گوگل ریویو حذف کنند:

  1. در دسکتاپ، Google Maps را باز کنید و مطمئن شوید که با اکانتی که برای نوشتن ریویو استفاده کرده‌اید وارد شده‌اید.
  2. روی دکمه منوی بالا سمت چپ کلیک کنید و «Your contributions» را انتخاب کنید

  1. روی تب Reviews کلیک کنید
  2. از لیست ریویوهایی که گذاشتید، ریویویی را که می خواهید ویرایش کنید پیدا کنید.
  3. روی نماد سه نقطه بالا سمت راست کلیک کنید، “Edit Review” را انتخاب کنید، متن و رتبه‌بندی را تغییر دهید و روی ارسال کلیک کنید.

اگر کسب‌وکاری هستید که مشکل مشتری را حل کرده‌اید و اکنون باید به مشتری نشان دهید که چگونه می‌تواند نظر خود را ویرایش کند و آن را به 5 ستاره تبدیل کند یا متن نقد خود را مثبت‌تر کند، این قسمت از آموزش بسیار مفید است.

نتیجه‌گیری

تجارت الکترونیک در دنیای امروز، رمز موفقیت و بقای بسیاری از کسب و کارهای محلی است. گوگل به عنوان مهم ترین موتور جستجوی جهان، در موفقیت و بهتر دیده شدن این کسب و کارها، نقشی کلیدی ایفا می کند. گوگل به استناد گوگل ریویو و تجربه مشتریان قبلی، یک کسب و کار را پیشنهاد می دهد و رتبه بندی آن را در لیست نتایج جستجویش بهبود می بخشد.

مشتریان نیز به استناد نظرات گوگل ریویو به یک برند اعتماد می کنند. بنابراین نظرات گوگل ریویو هم برای کاربران و هم صاحبان کسب و کار بسیار اهمیت دارد. ما در این مقاله برخی از مهم ترین ویژگی های این پلتفرم را بررسی کردیم و در ادامه قصد داریم به چند پرسش رایج در خصوص این پلتفرم پاسخ دهیم.

برای خرید کامنت گوگل مپ و افزایش امتیاز و اعتبار کسب‌وکار خود یا کاهش اعتبار رقبای خود کلیک کنید.

سوالات متداول

چگونه به نظرات گوگل پاسخ دهیم؟

معمولا زمانی که یک نظر جدید برای کسب و کارتان در گوگل ریویو ثبت می شود، یک ایمیل از سوی گوگل دریافت می کنید. با کلیک کردن بر روی گزینه پاسخ دهی، به حساب تجاری گوگل ارجاع داده می شوید. در این بخش می توانید مستقیما به نظراتی که برایتان ثبت شده است، پاسخ دهید. برای پاسخ دهی به نظرات این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • از مشتریان برای ثبت نظراتشان تشکر کنید.
  • از آنها به خاطر تجربه بدی که داشته اند عذرخواهی کنید.
  • در صورت نیازشان، به آنها پیشنهاد کمک یا ارائه توضیحات بیشتر را بدهید.

چگونه می توان نظرات بیشتری در گوگل دریافت کرد؟

خوشبختانه چندین راه حل مختلف برای تشویق مشتریان و دریافت نظرات بیشتر در گوگل ریویو وجود دارد. این روش ها شامل:

  • درخواست مستقیم از مشتریان برای نوشتن نظراتشان
  • ارسال ایمیل پس از خرید از محصولاتتان
  • ارائه لینک های مستقیم به بخش نظر دهید در وبسایت یا بخش امضایتان پای ایمیل هایی که برای مشتریان می فرستید.
  • ایجاد پست هایی در شبکه های اجتماعی حاوی لینک به بخش نظر دهی
  • اجرای کمپین های تبلیغاتی در گوگل

آیا می توان نظرات گوگل ریویو را مستقیما در وب سایت برند نمایش دهیم؟

بله، برای این کار شما می توانید از ابزارهای رایگانی همچون EmbedReveiw استفاده کنید. در این ابزار، شما می توانید تمام نظراتی که برای کسب و کارتان در گوگل ریویو ثبت شده است را به صورت مستقیم در هر بخش از وب سایتتان که بخواهید، نمایش دهید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*